"Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan, pergilah ke tempat-tempat kamu ingin pergi, jadilah seperti yang kamu inginkan, kerana kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal yang ingin kamu lakukan."


Wednesday, June 22, 2011

ouh. .inikah takdir

bismillah

assalamualaykum




emm,
bace2 blog orang lain, last2 dapat satu ilham.. yeah berkenaan takdir.. penerangan yang sangat efektif dan sejajar dengan idea aku mengenai takdir..

selalu kite dengar, orang selalu cakap:

"bukan rezeki aku"
"kalau ada jodoh ada laaa"
"kalau panjang umur"
"bukan takdir kita"

yeah.. meh ulas satu2..

kalau kite tak dapat sesuatu yang diingini.. contoh nak exam last2 tak dapat result super duper, orang selalu cakap bukan rezeki.. oh no.. isu blaming the Almighty ada disitu.. rezeki tuhan dah campak kan mana2.. tapi usaha kita yang counts.. then orang akan cakap, dah usaha dah sehabis baik.. yet still tak dapat, means usaha kita tu belum abes baik.. kenapa kite nak cakap bukan rezeki kite?? kite tau ke rezeki kite macam mane?? tak kan.. heh.. usaha.. then bila tak dapat, redha dan syukur.. one day nanti anda akan dapat yang lebih baik..

dalam relationship pulak, selalu orang kaitkan dengan jodoh.. yeap.. aku pon tak pernah tau ade hadis atau ayat quran yang menerangkan tentang jodoh dengan sape2.. but yang berkaitan relationship tu memang ade.. cam lelaki baik untuk perempuan baik dan sebaliknya tu.. tuhan tak kate, jodoh kau panjang atau pendek dengan sesape dan disebabkan ape2.. so macam mane kau boleh nak blame, jodoh tak panjang.. sebenarnya, usaha itu counts.. sekali lagi.. orang maybe leh cakap, oh saye da besabar dah dengan perangai die, tapi jodoh kami tak panjang dan kami baik berpisah.. so wrong bebeh.. maknanye kau belum cukup sabar lagi dengan ujian yang tuhan nak bagi.. dan kau gagal~ but jangan berkecil ati dengan ayat aku, sebab tuhan tu akan bagi pertemuan lain yang sesuai dengan qadarnya~ yang penting ape kawan2??? doa dan usaha.. one day nanti anda akan dapat yang lebih baik.. (skop lebih baik ini sangat luas, mungkin korang akan dapat orang yang lebih baik, ataupun pasangan korang yang korang lepaskan tu dalam figure yang lebih baik~ mana2 lah.. itu kerja tuhan.. aku mana tau..)

next thing kalau panjang umur.. ceit.. memang ada yang menyatakan certain takdir tu takleh ubah.. but yet boleh doa.. hope lah kalau kau cakap kalau panjang umur tu satu doa yang baik.. dan bukannya negatif.. cam "humm yelah, kalau ade umur" in a negative way of delivering.. doalah, semoga usia panjang, leh kite jumpe lagi.. yeh.. a bit nicer..


Bayangkan takdir tu adalah sebuah plan untuk rumah 4 tingkat. Arkitek melakarkan plan rumah dengan cantik dan lengkap. Dan kontrektor pula akan membina rumah tu mengikut plan yang dilukis oleh artitek. Dan it is up to kontrektor lah nak bina rumah macam mana asalkan setiap sudut dan bentuk rumah tu mengikut kemahuan si arkitek. Kan? Ini adalah konsep yang sama dengan takdir. Tuhan melakar takdir dan up to kita lah macam mana kita nak laksanakan. Dan, andai kata kontrektor tengok rumah tu ada part yang boleh dia improve, dia akan pergi kepada artitek dan menyuarakan hasratnya tu. Kan? Begitu lah juga dengan kita. Bila kita mahukan sesuatu, kita berdoa beb. Dan tak terlupa juga, berusaha.

Sebab tu lah ada satu hadis yang berbunyi

Tidak boleh ditolak qadar Allah Taala melainkan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur melainkan membuat baik kepada ibubapa. (Riwayat Hakim, Ibnu Hibban dan Tarmizi).

kesimpulannyee.. berusaha dan berdoa.. sebab kite tatau pape pon hatta sesaat benda yang ade depan mata kite yang akan berlaku.. ingat pesan aku:

kalau kite ade cinta, yakinlah kite punya cinta
kalau kite ade harta, yakinlah kite punya harta
kalau kite ade bahagia, yakinlah kite punya bahagia
kalau kite takde semua, yakinlah Allah punya semua.. jadi apa salah berusah dan meminta~



notabaiklahkot?: amek yg baek sungguh ak tidak smpurna. klu x suka ak pedulik hape




6 comments:

  1. hoho ..ade juga yg komen. .thx aliah n gigi tunggang langgang. .whitemuskcake bile mahu update lorh?? ><

    ReplyDelete
  2. sbelum kita ditiupkan roh,,Allah dh tetapkn jodoh,ajal,maut,kesengsaraan dan kemudahan..tp post kau baekk ahh..jgn blame da almigthy k SEMUA !!

    ReplyDelete
  3. huhu~ bru abis blajar ctu pasal bab nie...
    nie nk ckp nie... 'terbaik arh!!!'

    ReplyDelete
  4. mekasih muiz n hannah kerna masih mmbace blog jiwang ni..wahaha :d

    ReplyDelete