"Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan, pergilah ke tempat-tempat kamu ingin pergi, jadilah seperti yang kamu inginkan, kerana kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal yang ingin kamu lakukan."


Saturday, September 17, 2011

okayh fine



bismillah
assalamualaykum



hey2. mungkin ramai yang bakar aku secara senyap dengan kenyataan aku couple tu aku tak larang dalam post sebelum ni.. well u see, tengok mak ayah kite, dizaman retro.. dorang pon da couple2 woy.. jangan percaya sangat bile mak ayah kite kate, dulu tok nenek jodohkan, tak tengok muke, pastu kawen je.. bercinta lepas kawen.. oh LIE!


kalau tak masakan ade panggung wayang chatay kat tepi sungai melaka? apetah lagi scene taman bunga.. dan even kalau mak ayah kite graduan, dating hujung minggu, shopping kat pertama complex.. men kejar2 kat kampus nek basikal dan len2.. hahaha.. so pade pandangan aku, ye couple memang drag kepade bende2 haram.. but, mak ayah kite tahu2 juge jaga diri.. kite je asal couple nak kene pegang2 pinggang dan bla bla bla.. sume salahkan pengaruh barat.. tapi tak sedar sebenarnye dari mana asal kite tumbuh itu jugak yang membentuk kite.. so, itu yang aku maksudkan aku tak larang nak bercinta.. tapi jaga2 lah.. sebab tu fitrah.. cube aku larang ko makan, ko memberontak lah kan~


pernah aku terbaca komen seorang kenalan, bile ade status fesbook cakap geli or tak suka laa tengok gelagat anak muda kat downtown tetengah pagi buta pegang2 tangan.. die pun komen laa dengan cakap zaman skang ni malu dah tak ade dalam diri anak muda hadapan orang ramai, macam mane plak nak rase malu depan khalik dan bla bla bla.. penuh islamic.. but at the same time, one of the family member kenalan ni, dok kua dating ngan couple die ntah mane2, amek2 gamba letak kat fesbook.. bagi serata kawan, kenalan die tengok.. tak rase malu gak lah kan biar orang ramai, or kawan2 die tengok gambar family member die ni yang beraksi dengan couple die tu.. haih.. sebab tu aku suke untuk remind diri sendiri dan orang ramai, dosa dengan tuhan itu, kite kene jage sendiri.. jangan dok kepoh orang punye dosa.. kite nasihat boleh, tapi cakap2 yang macam bagus tu aku kureng sket laa, renung2 lah sendiri~


well.. hope pe yang aku sampaikan mencapai konklusi..


1) aku tak kate couple tu boleh.. but aku tak nak cakap tak boleh.. semua bergantung kepade kawalan kendiri masing2.. iman masing2.. orang luar sekadar boleh nasihat.. jangan menghukum..


2) dosa pahala tuhan tentukan.. jangan ingat kite buat baik, pahala kite dapat.. belum tentu.. mungkin ada laa sket pahala niat bek, tapi tetibe terbuat dosa riak takbur ujub.. how about that? ape pon, doa untuk hati berbolak balik ade je rujukan.. so jaga lah sendiri.. dan ada pun kita berdosa, mungkin kite ade laa hukuman menanti, tapi taubat itu mudah dengan hanye perlu sesalan and doa.. sebab tuhan maha pengampun.. Dia tak sama macam manusia, kalau minta ampun, sok buat blek kita manusia tak leh terima.. but Allah the Merciful.. ko minta ampun, buat dosa, minta ampun, buat blek sampai nyawa kau putus, Allah tetap penuh rahmat menerima taubat kau.. jadi jangan despair, jangan putus asa..


3) sesape readers yang bace post2 aku, and judge aku sesuka hati.. tak pe lah.. itu yang terpaksa ditanggung kan sebagai penulis.. kite kene tanggung ape yang ditulis.. aku sekadar menyampaikan.. supaya kite tak narrow minded.. asal cakap couple je, kau label sinners.. kalau kau baik, kau tak couple.. wah itu mulia sangat.. dan aku belum pernah jumpe, lelaki atau wanita yang straight tak rase tertarik bile melihat lawan jantinanye.. jadi kau pun sinners! jangan label2 orang.. kite sendiri pun tak sempurna.. kadang kite je tak sedar dosa kite sebab kite terase diri kite cam bagus sangat dah.. humm.. itu je~

Apa yang aku leh nak nasihat kan korang dari pengalaman aku yang da terlanjur bercouple or bercinta dulu, kalau dalam trouble nak fix perhubungan tu ade pelbagai cara, dari cara psikologi (berbincang dari hati ke hati), minta advice orang, sampailah cara spiritual (doa-doa, sembahyang). Yang paling penting lepas semua tu selesai, he said, she said, he forgive, she forgive, everybody moved on. Tak ada siapa ungkit pasal krisis tu. And you two grow stronger than ever..


Tu la kita, time couple ni kalau krisis sikit je pun dah give up kata "ah takde harapan dah ni...mungkin berpisah lebih baik," padahal bergaduh benda yang merepek-repek (petty arguments) yang cuma dibakar oleh ego. Like a saying, petty arguments are common, just make sure nobody gets hurt from it, bergaduh tu biasa. Tapi pastikan gaduh tu diselesaikan cara baik.


huuhuu.. seyesly ape yang tertulis kat blog aku ni sekadar sharing, dari pengalam hidup yang sikit.. yang adventurous tu simpan untuk tatapan aku dan orang2 tersayang je.. yang mane perlu, aku share lah untuk korang2.. sekali lagi mahu diingatkan.. bersangka baik lah pada manusia.. tapi beware jugak yep, kang ade yang mengambil kesempatan.. take care guys..





notadive : mmg fitrah manusia mnyukai sumone blawanan jantina. tp kena pandai kawal. so mungkin ini yg terbaik. im just a human full of flaws, no matter how hard, i just cant counter the preordination of an ordinary man. sorry im just so in to u



2 comments:

  1. Okay. first of all,u r really a gud blogger. Awk boleh kritik dari smue sudut. gd job, boleh lah amik tesl pastu blaja sociology ye. haha. emm, pasal kapel2 nie ye la, mmg better tk kapel sbb ia trdorong kpd bnde2 maksiat. cume 1 je la. utk org yg jenis tk leh sunyi2 nie, klau die tk kapel mungkin susah bg die. so klau lah die dh bertemu lelaki yg baik utk die, yg jage agama, tk pe. Kawin je lah terus. keh keh

    ReplyDelete
  2. haha...igt nk kawen saja..ish3 ... :PP
    nk adap sosiology? oh tidakkk...better hadap Theory of Knowledge :PP

    ReplyDelete