"Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan, pergilah ke tempat-tempat kamu ingin pergi, jadilah seperti yang kamu inginkan, kerana kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal yang ingin kamu lakukan."


Friday, August 19, 2011

sedikit rasa ini





bismillah
assalamualaykum





alhamdulillah. sedau ke idak skang da 19 ramadhan.. sehari lagi masuk suku terakhir.. 10 malam the best.. weh.. kau apa macam? 20 hari posa ada improve?


aku?? lom lagi beb.. sayo sayo gak lagi.. bukan maksud aku sayo pose tak cargas, masih bertenaga dan mampu bergelincak walaupun sahur beberapa keping biskut luxury dan air milo.. masih bleh wat keje.. tapi aku punye amalan still sayo sayo ai pun..

hey.. 20 hari beb.. tak improve lagi ke? hoh.. cakap senang lah.. dugaan kot.. bayang kan 11 bulan kau perangai cam hape, then dalam sebulan kau nak try berubah tu sume.. puhhh stamina iman kene kuat beb.. yeh.. mulut masih laju dengan cakap busuk, solat masih lewa lewa, tak khusyuk, al quran masih maximum 6 page sehari, len2 maksiat biar tuhan saja tahu.. hey.. buat maksiat ramadhan2. tuhan marah tau!

correction: menurut kawan aku, tuhan tak marah kite buat maksiat.. sebab itu lumrah, fitrah manusia yang sentiasa berdosa.. tapi tuhan marah kalau kite tak cuba taubat.. haaa itu tuhan marah~

yep.. mungkin takde nas yang dapat menyokong kata2 ini.. tapi percaya lah, memang benar.. sebenar ustaz azhar cakap, orang mukmin bile dengar satu larangan die takut dan taat, manakala seorang munafiq akan counter balik kebenaran untuk menutup kesalahan.. (dapat mase keluar isu ASB tu haram)

yep memanglah orang cakap, even dalam quran pun tersebut, yang jahat dapat kat jahat, yang baik dapat kat yang baik.. but tak ke kite terfikir, rahmat Allah tu besar.. dan ujianNya tu ade dalam perancanganNya.. manalah tau kau da jumpe yang jahat, kau dapat berubah jadi baik.. bile da baik kau di uji keimanan kekuatan kau dengan jumpe yang jahat blek.. itu lah life cycle~

but bile tanye aku, hey syahrel, kalau kau, kau nak awek yang nak buat bini yang camne.. join usrah? tudung litup? manis pandang? nampak mata je?

wah.. kau tanya serupa tengok aku macam alim sangat.. hey.. saye bukan baik sangat.. but insyaAllah, sikit2 berubah jadi lebih baik dari yang dulu..

lalu jawapan aku untuk persoalan itu, aku nak cari yang macam Wardina Safiyyah.. yeah.. hahaha.. mesti kau tengah gelak kan!! sumpa kau jadi rupa angry bird! err..hehe

yeh.. tau lah beliau tu cantik lawa menarik mix.. hey.. bukan itu yang aku maksudkan.. rupa tu bonus.. tapi perjalanan hijrah beliau yang aku dambakan.. aku tak nak bertemu dengan girl yang sedia hidup dalam institusi islam sehingga terpelihara segalanya.. sebab aku takut gadis pure muslimah ini teruji dengan kancah duniawi.. aku takut aku tak mampu membendung tetap iman dalam hatinya.. sebab tinggi tanggungjawab tu..

so aku inginkan girl yang pernah rasa macam apa yang aku rasa.. pernah hidup sesat.. pernah silap.. pernah salah langkah.. tapi doanya tak putus memohon hidayah Allah.. dan bila dikurnia, dia grab, dan jadikan kisah silam itu pengajaran dan mohon diri diterima umat manusia, lebih2 lagi aku sebagai imamnya.. hey camtu lah build keluarga sakeenah~

iman tak dapat diwarisi beb, rupa mungkin.. iman ni kene semai.. andai diuji panas kontang, jangan benih layu pudar sesat.. andai diberi nikmat hujan dan subur, jangan benih bercambah ujub takbur.. bila lihat gadis2 yang asalnya dari keluarga penuh barakah iman, yang solehah, aku takut, takut gadis2 ini terlepas nikmat iman yang dorang ada, bila bersama dengan aku..

aku lebih rela membimbing dari membendung~

hoh.. cam panjang je cite.. kan.. typical topik blog lelaki.. hahah.. tapelah, sekadar ini tuhan saja perancang terhebat.. aku hanye merancang untuk membawa arah.. biar Dia tetapkan segala..

well.. macam aku katekan, aku tak lah baik sangat.. tapi tak lah jahat yang amat.. sekadar yang ada, bersyukur.. tak sesat, tak ujub..

ape pun, life cycle camtulah.. ade dulu ade sekarang ade mase depan.. ape pun yang ade sekarang, aku bahagia sudah.. sape pun tuhan tentukan, surely itu yang terbaik~ for the time being, friendship is something to cheer.. no more puppy love action.. matang sket~





2 comments:

  1. aku antara yg diberi hidayah tu.boleh lah aku masuk lis ek?hahahahahahahahahahahahaha

    ReplyDelete